top of page

פיתוח בר-קיימא | Suatainable Development (SD)

בעולם בו מתקיימת שאיפה מתמדת לצמיחת כלכלית אל מול משאבי טבע מוגבלים ויכולת נשיאה קבועה של הסביבה, גוברת ההבנה שיש להוביל שינוי מהותי באסטרטגיית הצמיחה. דרכי הפעולה האפשריות לצד פיתוח בר קיימא הן יצירת כלכלה מעגלית, גיבוש אסטרטגיית קיימות על פי עקרונות ESG, וחתירה לעבר יעדי 2030 - יעדי הפיתוח בר-קיימא של האו"ם (SDG's).



ההגדרה של פיתוח בר-קיימא


ההגדרה המילולית של פיתוח בר-קיימא היא "פיתוח שניתן להמשיך בו ללא הגבלת זמן או לתקופת הזמן הנתונה". ב- 1987 נכתב דו"ח ברונדטלנד על ידי הוועדה העולמית לאיכות סביבה ופיתוח של האו"ם, בשם "העתיד המשותף שלנו". בעמוד 41 נכתבה ההגדרה הכי מוכרת עד היום:


"פיתוח בר-קיימא הוא פיתוח העונה על צרכי ההווה מבלי לפגוע ביכולתם של הדורות הבאים לספק את צרכיהם"

(דו"ח ברונדטלנד, עמ' 41, 1987)


ב-1991 פורסם דו"ח תגובה לדו"ח ברונדטלנד מ-1987 בשם "טיפול בכדור הארץ: אסטרטגיה לחיים בר-קיימא" מאת האיגוד הבינלאומי לשימור טבע ומשאבי טבע (IUCN), תכנית הסביבה של האו"ם (UNEP) וקרן חיות הבר העולמית (WWF) ושם נכתב:


"שיפור איכות חיי האדם תוך חיים בכושר הנשיאה של מערכות אקולוגיות תומכות"



עקרונות הפיתוח בר-הקיימא


העיקרון המרכזי של פיתוח בר-קיימא הוא שיש לשמר את משאבי הטבע ולשמור על סביבה בריאה על מנת שבני האדם ימשיכו להתפתח לאורך זמן, תוך קיום כלכלה בריאה. פיתוח בר-קיימא מספק מנגנון שבאמצעותו בני האדם יכולים לקיים אינטרציה עם הסביבה מבלי להסתכן בפגיעה במשאבים לעתיד. זו תפיסה שקוראת לשיפור רמת החיים מבלי לסכן את המערכות האקולוגיות של כדור הארץ או לגרום לאתגרים סביבתיים כמו כריתת יערות, זיהום מים, אויר או קרקע שעלולים להביא לשינויי אקלים והכחדה של מינים.


הרלוונטיות של פיתוח בר-קיימא מעמיקה בכל רגע מכיוון שהאוכלוסייה הגלובלית ממשיכה לגדול בעוד משאבי הטבע הזמינים לסיפוק צרכי ורצונות האנושות לא.


מה ההבדל בין קיימות לפיתוח בר-קיימא


קיימות ופיתוח בר-קיימא הם שני מושגים שמתבלבלים בינהם לעיתים קרובות. גם קיימות וגם פיתוח בר-קיימא מדברים על הסכנה של צריכת משאבי הטבע בקצב מהיר שלא מאפשר לטבע להתחדש. עם זאת, אם נסתכל לעומק על שני התחומים נגלה ניואנסים המבדילים בינהם.


קיימות מתייחסת ליכולת להתקיים לאורך זמן תוך ניהול נכון של משאבי הטבע הקיימים, בעוד שפיתוח בר-קיימא מתייחס לאסטרטגיה ולתהליכים בהם מתקיימת התפתחות ופיתוח, מבלי להתפשר על יכולת הדורות הבאים למלא את צרכיהם. קיימות מתייחסת לשמירה על היצורים החיים, הסביבה וכדור הארץ, ופיתוח בר-קיימא מתמקד בפיתוח תשתיות כדי להשיג צמיחה ושיפור הרווחה הכלכלית ארוכת הטווח ואיכות החיים תוך צמצום טביעת הרגל הפחמנית על מנת להשאיר את הפלנטה לשימוש וחיים של הדורות הבאים.


הצטרפו אלינו לקהילת האימפקט בפייסבוק 



קריאה נוספת:



bottom of page