top of page

אחריות חברתית תאגידית | Corporate Social Responsability (CSR)


אחריות תאגידית (CSR) היא תפיסת ניהול שבה חברות משלבות את חששותיהם של מחזיקי ובעלי עניין מרכזיים בפעילות הארגון וכחלק מתרבות הארגון באופן וולנטרי. אחריות חברתית תאגידית כוללת מגוון פעולות, כגון יישום שיטות להפחתת פליטות ואחריות סביבתית, קידום גיוון והכלה בארגון, תרומה ופילנתרופיה ופיתוח קוד אתי.

חברות הפועלות לאחריות תאגידית שואפות לפעול בצורה שתועיל לא רק לבעלי המניות שלהן אלא גם למחזיקי העניין שלהן - עובדים/ות, לקוחות, ספקים, החברה, הקהילה, כדור הארץ והדורות הבאים. בכך הם שואפים לבנות ולחזק מוניטין חיובי, לשפר את נאמנות הלקוחות ולתרום לקיימות עסקית ארוכת הטווח של הארגון.



חמישה גורמי מפתח באחריות תאגידית

  1. תרבות הארגון - הטמעת קוד אתי וערכי ליבה הכוללים שמירה על הסביבה והחברה.

  2. בריאות ובטיחות - מתאר את הסטנדרטים לבריאות וביטחות במקום העבודה ומסביר כיצד הארגון מפחית את הסיכון לתאונות שיש להן השפעה סביבתית

  3. סביבתי - שיפור ניהול המשאבים וצמצום טביעת הפחמן וההשפעות השליליות על הסביבה

  4. חברתי - יחס הוגן לעובדים והגברת המגוון של העובדים, ספקים ולקוחות. שיפור מערכת היחסים עם קהילות מקומיות

  5. חינוך והקשבה - מעורבות עובדים, ספקים ולקוחות כדי לחזק את האידיאליים של אחריות חברתית ולשפר את המדיניות.

יש מספר יתרונות וחסרונות פוטנציאליים לאימוץ אחריות חברתית וסביבתית של עסקים.


היתרונות של אחריות תאגידית

חיזוק המוניטין - אחריות תאגידית יכולה לשפר את המוניטין של הארגון בקרב לקוחות, עובדים, משקיעים והקהילה. זה יכול להוביל להגברת הנאמנות והאמון, מה שיכול בתורו להוביל להגדלת המכירות והרווחים.


ניהול סיכונים - על ידי נקיטת גישה פרואקטיבית לנושאים חברתיים וסביבתיים, חברות יכולות להפחית את הסיכון לתקריות שליליות כגון תביעות משפטיות, חרמות, שביתת עובדים או פגיעה במוניטין.


מיתוג מעסיק - אחריות תאגידית יכולה לעזור ליצור תרבות חיובית במקום העבודה על ידי קידום מעורבות עובדים ומתן הזדמנויות לצמיחה אישית ומקצועית.


יצירת חדשנות - אחריות חברתית-סביבתית יכולה לדרבן חדשנות על ידי עידוד פיתוח מוצרים ושירותים חדשים העוסקים בנושאים חברתיים וסביבתיים.


גיוס השקעות - משקיעים וקרנות ישקיעו או ילוו לחברות בעלות שיטות אחריות חברתיות-סביבתיות, מה שיכול להגדיל את הגישה להון ואשראי.



החסרונות של אחריות תאגידית


חוסר במסגרות עבודה - אחריות תאגידית היא וולנטרית ומווסתת על ידי עצמה. עסקים וחברות מגדירים לעצמם מהי אחריות חברתית וסביבתית ומיישמים בדרכים שונות מאוד. ישנן יוזמות לסטנדרטיזציה של התחום באמצעות קווים מנחים כמו אלו של ה-GRI וסוכנויות הדירוג של ה- ESG. בקורס 'ניהול קיימות ואימפקט חברתי בארגונים' לומדים מתודולוגיה סדורה ליצירת אסטרטגיית קיימות ואימפקט לארגון תוך שימוש במסמך עבודה לבניית תכנית עבודה ברורה להשגת מטרות הארגון.


קושי למדוד השפעה - בארגונים בהם אין עדיין מתודולוגיות ברורות למדידה והערכה של אימפקט והשפעות חברתיות וסביבתיות, יכול להיות קשה למדוד את ההשפעה ולנהל את תהליך השגת המטרות של אסטרטגיית הקיימות, מה שמקשה על ביצוע מעקב ובקרה, ניהול התהליכים וקביעה האם הושגה הצלחה.


פוטנציאל לגרינוושינג (greenwashing) - חברות מסוימות עשויות לעסוק ב-greenwashing, או בטענות מוגזמות לגבי שיטות האחריות האחריות שלהן על מנת לשפר את תדמיתן, מבלי לייצר שינוי אמיתי בהשפעות שלהן על החברה והסביבה.


הצטרפו אלינו לקהילת האימפקט בפייסבוק 


bottom of page