top of page

דוחות ESG, הסמכות ודירוגים

דוחות ESG, GRI, SASB, ISO, B CORP, TFCD. מבולבלים? אנחנו פה כדי לעשות סדר בבלאגן.

להרבה מנהלים, ואפילו ליועצים, קשה לשים את האצבע על ההבדלים בין המונחים השונים ולהחליט במה להשקיע את הזמן, משאבים ואנרגיה.


את שלל המונחים מקוצרי האותיות אנחנו מחלקים ל-3 קבוצות - דוחות, הסמכות ודירוגים. בדוחות יש לנו מסגרות סטנדרטים בינלאומיות שהעיקריות בינהם הן GRI, SASB ו -TFCD. בקבוצת ההסמכות יש לנו את B CORP, ISO ו-LEED. בקבוצת הדירוגים יש לנו פלטפורמות דירוג בינלאומיות כמו S&P ESG, BLOOMBERG ESG, MSCI ESG, לקבוצה הזו נוכל להכניס גם את מעלה המקומית.



דוחות ESG או דוחות קיימות או דוחות אחריות תאגידית

של אלה הם שמות שונים לאותו הדבר - דו"ח וולונטרי שמפרסמות החברות ובו הן מדווחות על הביצועים החברתיים, סביבתיים וממשל תאגידיים שלהם של השנה הקודמת. הדו"ח המקביל של דוחות ESG הוא המאזן. כמו שבמאזן החברה מדווחת על הביצועים הפיננסיים שלה של השנה הקודמת, בין אם הם היו מוצלחים ומשופרים ובין אם לא, כך גם בדו"ח ESG החברה מדווחת על ביצועי ה-ESG שלה. אי אפשר להיכשל בדוח ESG, זה הוא רק תיאור מצב.


הסמכות

הסמכה היא תו תקן, תו איכות בנושא מסוים. בהסמכה יש סטנדרטים ברורים, ולרוב גבוהים, שצריך לעמוד בהם ורק לאחר בדיקה וביקורת אם החברה עומדת בכל הסטנדרטים היא מקבלת את ההסמכה ויש לה את התו תקן. בחלק מההסמכות התו תקן הוא לשנה, בחלק ל-3 שנים, ולאחר מכן צריך לעשות את כל התהליך מההתחלה, לעמוד בכל הסטנדרטים והביקורות כדי להמשיך ולקבל את תו האיכות של ההסמכה. בהסמכות אפשר לקבל את התו תקן, במידה ועומדים בכל הסטנדרטים או להיכשל ולא לקבל את ההסמכה.


דירוגי ESG

פלטפורמות דירוגי ה-ESG אלה פלטפורמות שמנתחות את הביצועים של החברות ומדרגות אותן, זאת אומרת נותנות להם ציונים. לכל פלטפורמת דיווח יש את הקריטריונים שלה. דירוגי ESG קצת מזכירים את תעודת הזהות הבנקאית שנכנסו לפני כמה שנים לארץ - לאחר ניתוח של הביצועים הפיננסיים שלנו כל אחד קיבל ציון מספרי שמעיד על האיתנות הפיננסית שלו, כך גם בדירוגי ESG. בדירוג ESG אפשר לקבל ציון נמוך, שהוא יכול להיות שקול ללהיכשל, אבל כמו בהסמכות יש פה גוף חיצוני שעושה הערכה לביצועים החברתיים, סביבתיים וממשל תאגידיים של הארגון.

2 צפיות
bottom of page